Krystallklart lys II - Crystal Clear Light II, Feb. 10. - March. 10. 2024
Duo exhibition with Siv Bugge Vatne (NO) at Sandefjord kunstforening, Norway
Curated by Arnhild Sunnanå (NO)

Photos: Siv Bugge Vatne / Øystein Thorvaldsen.

Krystallklart lys (text in Norwegian)

I flere år har Margrethe Aanestad (Stavanger og New York) og Siv Bugge Vatne (Oslo) hatt et samarbeid i tankene, og nå realiseres dette, med kunsthistoriker Arnhild Sunnanå som kurator. I Krystallklart lys utforsker begge kunstnerne erfaringer og følelser som kan oppstå i møte med naturen. Magiske opplevelser som ikke kan forklares på en enkel eller utvetydig måte. Det ukjente og mystiske blir ofte kalt okkult. Aanestad og Bugge Vatne ønsker å vise at disse uforklarlige aspektene ved naturen hverken er skjult eller mørklagt, men kan finnes overalt. Gjennom kunstneriske uttrykk kan det hentes frem og synliggjøres, som i et krystallklart lys.

Menneskets syn på og nærhet til naturen har endret seg gjennom tidene og skiftene speiler seg i forskjellige kulturers kunsthistorie. Menneskets fysiologiske tilknytning til naturen har ikke blitt brutt på samme vis, og noe dypt inne i oss kan derfor aktiveres ved nærkontakt med naturen.

Forfatter og poet Johann W. von Goethe (1748-1832) var et barn av opplysningstiden i Europa, men på samme tid ble romantikkens holistiske (helhetlige) verdensanskuelse førende i hans arbeid. Goethe drev med forskning innenfor botanikk, zoologi og optikk og i 1790 publiserte han boka «Et forsøk på å forklare plantenes metamorfose» (1). Boka kan i ettertid sees på som kimen til en revolusjonerende endring innenfor biologivitenskapen inn i det 19. århundre.

Jeg kan ikke forklare deg hvor lesbar naturens bok er i ferd med å bli for meg: min langvarige innsats for å dechiffrere, bokstav for bokstav, har hjulpet meg; nå plutselig har effekten blitt utløst, og min stille glede er ubeskrivelig. (2)
- Goethe i brev til Charlotte von Stein, 1786.

Goethe innså at for å kunne forstå helheten i naturen var både vitenskap og kunst viktig, fordi helheten utgjør mer enn de observerbare delene. Selve metamorfosen, plantenes forvandling, lot seg ikke forklare gjennom vitenskapens metode og språk alene. Kunstuttrykk kunne hjelpe oss å forstå via flere av våre sanser det han kalte Natura naturans (3), naturens skapende kraft. Denne kraften kunne ifølge Goethe sammenlignes med den skapende kraften i menneskene.

I det vi entrer hovedinngangen til Sandefjord kunstforening møter vi en stor dypblå sirkel. Sirkelen er en form uten begynnelse eller slutt, den er både tom og full av betydning. Pupillen i øyet og planeten i verdensrommet er eksempler på at naturen rommer sirkel-formen i alle størrelser. Aanestad arbeider i et abstrakt formspråk og geometriske former er gjentakende element. Silent Transition (Stille overgang) er tittelen på en serie monumentale kritt-tegninger der Aanestad utforsker former som veksler fra det klart definerte til det uklare og oppløste. Felles for de høyreiste rektangulære formene er at de representeres et stillbilde av en prosess i forvandling. Først nært innpå kritt-tegningene trer flere subtile og taktile kvaliteter fram.

Begge kunstnerne arbeider på en direkte og intuitiv måte med materialene, inntil de fornemmer at ting faller på plass. I utstillingen finnes også to skulpturer av Aanestad, mens Bugge Vatne bidrar med mange skulpturer fra sitt påløpende Humming-prosjekt. Humming refererer blant annet til sanger uten ord og prosjektet utforsker hvordan vi erfarer virkeligheten uten ord. Skulpturene er laget av overskuddsmaterialer ofte funnet i hennes nære omgivelser i Oslo. Materialene i de organiske formene i treskulpturene bærer spor av liv, lys og tid.

Sentralt i Humming-prosjektet er Bugge Vatne sin flerårige studie av Voinich manuskriptet. Denne håndskrevne boka fra 1400-tallet er også kjent som verdens mest mystiske bok, skrevet i et språk som vi ikke lenger kjenner. Gjennom kombinasjonen av vitenskapelig og kunstnerisk tilnærming til denne 600 år gamle boka har Bugge Vatne gjort interessante funn og tolkninger. I utstillingen vises over 50 tegninger der Bugge Vatne gjengir utvalgte deler av Voinich manuskriptets illustrasjoner. Her er i tillegg to storskala tegninger av bokas såkalte rosetteside. Bugge Vatne forstår dette som et slags kart, og noen av hennes oversettelser av teksten er inkludert i den fargede versjonen av rosettesiden.

I Krystallkart lys har vi forsøkt å lage en inviterende utstilling som rolig og nesten umerkelig vibrerer i farger og materialer. Den er satt i sammen slik at samspill og kontraster kan åpne opp for nye rom og tanker og erfaringer.

- Arnhild Sunnanå, kurator

1 Opprinnelig tittel: «Versuch de Metamorphose der Pflanzen zu erklären».
2 Goethe, Johann W., 2009: The Metamorphosis of plants, Introduction and Photography by Gordon L. Miller, London: The MIT Press.
3 Natura naturans var et uttrykk først tatt i bruk av Baruch de Spinoza (1632-1677).

The exhibition is supported by Norske Billedkunstneres Vederlagsfond and Stavanger kommune